انواع هود لامینار

یکی از محصولات تولیدی این مجموعه انواع هود لامینار یا هود میکروبی می باشد. کیفیت بالا وقیمت مناسب هودهای لامینار تولیدی این شرکت باعث شده این محصول با استقبال گسترده ای از سوی مراکز مختلف پزشکی،صنعتی و تحقیقاتی روبه رو شود. هود لامینار یا هود میکروبی ویا سیفتی کابینت در حقیقت  یک محفظه  دارای تهویه‌ است که از کاربر، محصول و نیز محیط در برابر آئروسل‌های ناشی از کار با میکروارگانیسم‌های مختلف محافظت می‌کند.  در همه انواع این هودها جریان هوابصورت مداوم  وآرام (لامینار)پس از عبور از فیلتر HEPA  (در یک  مرحله یا دو مرحله ) نهایتابه فضای بیرون (بیرون از کابین دستگاه یا کلا بیرون از آزمایشگاه)تخلیه می شود.

نوع هود لامینار مورد استفاده در هر کاربرد ارتباط مستقیم به سطح حفاظتی مورد نظر در کاربری مورد نظر دارد.

سه سطح حفاظتی که در هود لامینار باید مد نظر قرار گیرد عبارتند از:

  • محافظت شخصی در برابر عوامل مضر داخل هود
  • محافظت از محصول برای جلوگیری از آلودگی نمونه ها
  • حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده های موجود در هود

 

هودهای لامینار یا هود های میکروبی بر اساس قابلیت‌های حفاظتی فوق هنگام کار با عوامل بیولوژیکی به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

 

هود میکروبی کلاس 1:

این هود صرفا جهت حفاظت شخصی و محیطی مورد استفاده قرار میگیرد.هنگام کار با عوامل بیولوژیکی با خطر کم تا متوسط استفاده می شود.

هود میکروبی کلاس 2:

جهت کار با  مواردی با سطوح ایمنی زیستی 1، 2 و 3  وجهت حفاظت از پرسنل، محیط زیست و محصول مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی هنگام کار با عوامل بیولوژیکی با خطر کم تا متوسط استفاده می شود.

هود میکروبی کلاس 3:

این دستگاه یک هود میکروبی مجهز به ” دستکش” می باشد. دستگاه هود لامینار کلاس 3 همان حفاظت هود کلاس 2 را ارائه می کند، اما برای کار با عوامل بسیار عفونی که در سطح 4 ایمنی زیستی قرار می گیرند  طراحی گردیده است و بالاترین سطح حفاظت را برای محیط زیست، محصول و کاربر ارائه می دهد.

 

سطوح مختلف ایمنی زیستی:

  ایمنی زیستی سطح 1:

در هنگام کار با عوامل بیولوژیکی اعمال می شود که حداقل خطر را برای پرسنل آزمایشگاه و محیط زیست ایجاد می کنند. کار با این نوع عوامل عموماً در میز های  آزمایشگاهی باز و بدون استفاده از تجهیزات نگهداری مخصوصی انجام می شود.

  ایمنی زیستی سطح 2 :

کار با ارگانیسم های بیماری زا یا عفونی را پوشش می دهد که خطر متوسطی دارند.به عنوان مثال می توان به سالمونلا، ویروس هپاتیت B و ویروس سرخک اشاره کرد.

  ایمنی زیستی سطح 3 :

در هنگام کار با عوامل شناخته یا ناشناخته ای اعمال می شود که ممکن است از طریق انتقال آئروسل باعث بیماری جدی یا کشنده شوند. به عنوان مثال می توان به تب زرد و آنسفالیت اشاره کرد.

 

  ایمنی زیستی سطح 4 :

هنگام کار با عوامل بسیار خطرناک، مسری و تهدید کننده سلامتی اعمال می شود. در این موارد حداکثر مهار و محافظت همیشه مورد نیاز است. به عنوان مثال می توان به ابولا، ویروس لاسا و هر نمونه ای با خطر بیماری زایی و انتقال ناشناخته اشاره کرد.

هود لامینار کلاس 1

هود لامینار کلاس 1 حفاظت از پرسنل و محیط زیست را هنگام کار با مواد شیمیایی ، پودرها  ویا میکروارگانیسم ها فراهم می کند.

در این هودها هوا از طریق شیشه نیمه باز جلو دستگاه وارد فضای داخلی هود می شود. هوای داخل محفظه دستگاه قبل از تخلیه در فضای بیرون آزمایشگاه از محیط یک فیلتر HEPA ویا فیلتر کربنی عبور می‌کند . بنابراین  در این هودها حفاظت از محیط‌ زیست و اپراتور را فراهم می شود.  در هودهای لامینار کلاس 1 برخلاف هودهای شیمیایی معمولی یا فیوم هودها ، فیلتر HEPA نصب گردیده و در هود با فیلتر کردن هوا قبل از تخلیه از محیط زیست محافظت می کند.

هود لامینار کلاس 1 برای استفاده جهت مواد تحقیقاتی که در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند مناسب نیست، زیرا جریان هوای فیلتر نشده از آزمایشگاه می تواند آلودگی های میکروبی را به داخل فضای هود حمل کند. در این شرایط هود لامینار کلاس 2 کاربرد بیشتری دارد.

هود لامینار کلاس 2

این دستگاه باید الزامات مربوط به حفاظت از پرسنل، محیط زیست و محصول را برآورده کند. برای این منظور جریان هوا از طریق شیشه نیمه باز جلو دستگاه به داخل محفظه کار کشیده می‌شود و در زیر سینی های مشبک روی میز (زیر سطح کار) ادامه مسیر می دهد تا به کانال پشت منتقل شود .سپس 70 درصد کل جریان هوا از طریق فیلتر اصلی هپا برای تأمین جریان محفظه  و 30 درصد از پس از عبورفیلتر هپا اگزست خارج می‌شود. این هودها حفاظت از اپراتور را با استفاده از جریان ورودی(فشار منفی ایجاد شده در جلوی دستگاه)، محافظت از محصول با جریان  هوای لامینار رو به پایین فیلتر شده  و حفاظت از محیط زیست را با استفاده از هوای اگزست فیلتر شده، فراهم می کند.

این هودها مجهز به  دو فیلتر HEPA مطابق با استاندارد EN 12469 می باشد.

 

هودهای لامینار کلاس 2 دارای سه ویژگی کلیدی می باشد:

1- جریان هوای مداوم به داخل محفظه دستگاه از طریق درب جلودستگاه .

2-جریان هوا ی عبوری ازفیلتر HEPA بصورت عمودی و یک طرفه در داخل محفظه دستگاه .

3-هوای خروجی عبوری از فیلتر HEPA  اگزست به داخل اتاق کار(سیرکوله در فضای اتاق) یا اگزست به محیط بیرون از اتاق وآزمایشگاه(ورود به فضای آزاد).

هود های لامینار کلاس 2 با توجه  به الگوی جریان هوا، سرعت‌های هوا، موقعیت فیلتر HEPA، نرخ‌های تهویه  یا تخلیه هوا و روش‌های مختلف هوای خروجی نیز طبقه بندی می شوند .

 

انواع هودهای لامینار کلاس 2

این هودها بر اساس ساختار و پیکربندی به دو دسته اصلی A و B تقسیم بندی می شود.

هودهای لامینار کلاس2 نوع A برای تحقیقات میکروبیولوژیکی با عدم وجود هرگونه مواد شیمیایی فرار یا سمی مناسب هستند زیرا هوا در داخل کابین دستگاه سیرکوله می شود. این نوع هود بیشتر به انواع A1 و A2 تقسیم می شود.

 

هود میکروبی یا لامینارکلاس2- A1

  • جریان هوای داخل محفظه فیلتر شده ، لامینار، عمودی رو به پایین.
  • 70 درصد هوا در داخل کابین گردش می کند.
  • 30درصد از هوای فیلتر شده به آزمایشگاه یا فضای بیرون تخلیه می شود.
  • محفظه یا کابین دارای فشار مثبت می یاشد.

هود لامینارکلاس2-A2

  • جریان هوای داخل محفظه فیلتر شده ، لامینار، عمودی رو به پایین.
  • 70 درصد هوا در داخل کابینت گردش می کند.
  • 30درصد از هوای فیلتر شده به آزمایشگاه یا فضای بیرون تخلیه می شود.
  • محفظه تحت فشار منفی می باشد.

 

در هودهای کلاس2 نوع B هوای خروجی به فضای بیرون از اتاق یا آزمایشگاه منتقل می شود و محفظه هود دارای فشار منفی می باشد و در دو نوع B1 و B2 می باشند.

 

هود میکروبی یا لامینارکلاس2- B1

  • جریان هوای داخل محفظه پس از عبور از فیلتر هپا اصلی، لامینار، عمودی رو به پایین.
  • 30 درصد هوا در داخل دستگاه سیرکوله می شود.
  • 70درصد از هوای پس از عبور از فیلتر هپا اگزست به فضای بیرون تخلیه می شود.
  • محفظه دستگاه تحت فشار منفی باشد.

هود میکروبی یا لامینار کلاس2 – B2

  • جریان هوای داخل محفظه پس از عبور از فیلتر هپا ، لامینار، عمودی رو به پایین.
  • هوا در داخل کابین یا سطح کار گردش ندارد (میزان سیرکولاسیون هوا صفر).
  • 100% هوای محفظه پس از عبور از فیلتر هپا از کابین به فضای باز خارج می شود.
  • محفظه دستگاه تحت فشار منفی باشد.

از جمله موارد کاربرد هود لامینار کلاس2-B2 به عنوان هود شیمی درمانی می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدل های مختلف  هودهای لامینار کلاس II و راهنمایی در مورد اینکه  کدام نوع  با نیازهای شما مطابقت دارد ، با ما در تماس باشید.

هود لامینار کلاس 2 _ B2

هود لامینار کلاس 3

این دستگاه داری محفظه اصلی کاملا هوابند می باشد بطوری که اپراتور با یک مانع فیزیکی از کار خود جدا می شود. کار بوسیله دستکش‌های لاستیکی بلند و متصل به شیشه جلوی هود انجام می‌شود. در این دستگاه دسترسی و کار روی محصول شما در داخل کابین بدون به خطر و محدودیت انجام می شود.

خارج کردن مواد ازمحفظه باید از طریق دریچه انتقال هوای ایمنی یا اتوکلاو دو درب که در کنار محفظه برای ضد عفونی قرار دارد، انجام شود. برای جلوگیری از باز شدن همزمان هر دو درب باید از اینترلاک استفاده شود.

این دستگاه برای کار با عوامل بیولوژیکی پرخطر در آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی سطح 4 طراحی گردیده است، جایی که حداکثر حفاظت مورد نیاز است. به عنوان مثال می توان به ابولا، ویروس لاسا و هر عاملی با خطرات ناشناخته بیماری زایی و یا انتقال اشاره کرد.

میتوانید از اینجا هود لامینار یا هود شیمیایی با مشخصات فنی مورد نظر خود را سفارش دهید.همچنین جهت سفارش هودهای تخصصی مانند هود پاتولوژی، هود شیمی درمانی ، هود  کشت بافت گیاهی و … می توانید با ما در تماس باشید.

Bookmark the permalink.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *